четвъртък, 18 октомври 2012 г.

Благодарността - начин на живот ('част 25) „За Всичко благодарете"

 „За Всичко благодарете"

Йон Шокей Дженсън

Йон Шокей Дженсън е психотерапевт, сънотерапевт и преподавател по педагогика, психология и психотерапия. Тя е съавтор (заедно Киши) па „Самотните жени: как да създадете радостен и удовлетворяващ живот". Автор е на книгата „Вътрешната сила на детето: образование и родителство за двадесет и първия век". През последните няколко години Йон води семинари и дава духовни консултации. Тя е съосновател на центъра „Холо" в Хейдън Лейк, Айдахо.

Усвояването и разбирането на концеп­цията за благодарността беше дълъг процес. Имах късмета да се родя в семейство, което вярваше - въпреки че времената бяха трудни и невинаги разполагахме с много материални блага -че ако сме благодарни за това, което имаме, Бог винаги ще ни осигури останалото. И, разбира се, винаги имахме необ­ходимото и малко повече, което можехме да споделим.

Както идеите ми, така и разбирането ми за благодар­ността се развиха и израснаха с годините. Като дете, докато седях между родителите си в църквата в недел­ните сутрини, често чувах следните думи от Светото писание: „За всичко благодарете". И младият ми ум отвръщаше: ,„Да, човек трябва да бъде благодарен за всяко хубаво нещо, което се случва в живота му". От време на време, през годините на моята младост, тези думи отново отекваха в съзнанието ми и аз се научих да бъда бла­годарна за множество очевидни неща. Изразявах благо­дарност за получените подаръци, за дарената доброта, за неочакваните образователни възможности и за всички хубави моменти и приятели в живота ми.

Като млада фермерска съпруга се научих да бъда благо­дарна за чудесните и прости неща като разхлаждащия дъжд в горещ летен ден, който даваше на жадните ни посеви така необходимата им влага. А една година, след като внезапна гръмотевична буря с градушка унищожи пшеницата ни, успях да изпитам благодарност дори и за оскъдната застраховка, която щеше да ни помогне да оцелеем и да останем във фермата още една година.

Беше ми лесно да бъда благодарна, когато като млада майка отправях с радост безкрайна признателност за безценния дар - децата ми. С преливащо сърце се грижех за тях, гледах ги как растат и накрая се превръщат в красиви мъже. Животът ми беше изпълнен с благодарност за топлотата и сплотеността на нашето семейство. Ви­наги имаше много неща, за които да бъда благодарна, и често отправях искрени благодарствени молитви, изреждайки всичко, с което съм благословена.

Като педагог изпитвах голяма гордост и радост от работата си и винаги съм била благодарна, че мога да ра­ботя нещо, което обичам, нещо, което има значение в света. Бях благодарна, че мога да докосна младия живот на толкова много деца и да получавам толкова много любов и толкова много неограничени възможности. Наис­тина се чувствах благословена.

„За всичко благодарете". И, както се случва понякога, един ден (преди 21 години), докато разглеждах една книжарница, очите ми се спряха на книга с интригуващо заглавие: „От затвора до възхвалата" от Мърлин Каротерс. Тази книга ме запозна с една интересна идея. Авторът изразяваше убедеността си, че да благодариш за ВСИЧКО означава да си благодарен за всички неща - както хубави, така и лоши. Въпреки че концепцията беше нова за мен, доводите на автора бяха убедителни и аз реших да изпробвам идеята. Разбира се, открих ново измерение на бла­годарността и установих, че изразяването на благодар­ност дава сила, дори и в „трудни моменти".

Да бъдеш благодарен, дори и когато нещата не вървят, беше много по-трудно, но аз останах изумена от резултата. Открих, че думите от Светото писание: „Бог живее в славословията на своя народ" ни напомнят, че благодарността освобождава енергията, способ­на да промени нещата, и когато го правех, това ми вдъхваше сили и умение да преодолявам всичко, което се случ­ваше в заобикалящия ме свят. В крайна сметка разбрах, че на вид негативните обстоятелства всъщност бяха отправна точка за нова посока в живота ми. Често в ретроспекция ясно виждах, че те са били маскирана благословия и са ми дали възможност да постигна по-дълбоко осмисляне.

Откакто открих този прекрасен аспект на благодар­ността, забелязвам, че признателността за всеки нов ден веднага след събуждането ми сутрин изпълва целия ми ден с предвкусване, докато търся благословиите навсякъде около себе си и те една след друга се разкриват във великолепен синхрон. Всяка сутрин благославям тяло­то си за това, че е „най-външния слой на душата ми" и че ми е служило толкова добре във всички житейски уроци и удоволствия. Благодарна съм на тялото си за приятел­ството и сътрудничеството. Преди много години за­почнах да използвам вестника като молитвен списък и докато се моля за онези, чиито истории са описани по страниците му, откривам много неща, за които да бъда благодарна в собствения си живот.

От много години изучавам сънищата и понякога психиката ми заобикаля символичния процес и аз се събуждам със словесно послание - едно-две изречения, които мина­ват през ума ми. Незабавно записвам посланието, за да не го забравя. Така една сутрин се събудих с думите: „Изживявай дните си с благодарствена нагласа". Докато раз­мишлявах върху смисловите пластове в тези думи, осъз­нах, че благодарността може да бъде волеви акт, както и емоция или чувство. Благодарността може да се превърне в избран начин на живот.

„За всичко благодарете." Сега съм способна да изпитвам в еднаква степен благоговение и благодарност за красивия залез и за скрития урок в болестите и трудните ситуации. Благодарна съм за непоклатимата си вяра в божествения ред, когато детето ми се изправи пред животозастрашаваща болест, над която нямах контрол и в която трябваше да открия всички уроци и значения. Бла­годарна съм за моментите на единение с обичаните от мен хора, но съм също толкова благодарна и за моменти­те на разногласия и отчуждение - новите уроци, които трябва да науча, и новите прозрения, които трябва да направя. Истински съм БЛАГОДАРНА, че открих силата на благодарността в живота си и винаги ще продължавам да благодаря за ВСИЧКО!



Няма коментари: